ជាង​ចម្លាក់​ថ្ម ​នៅ​តាម​ប្រាសាទ​បុរាណដែល​ជា​អ្នក​ស្រុក​អង្គរ​ -Stone Carver at Ancient Temples: Mr. Tek Tot, Angkor Resident-​ 02 September 2025

Share Post:

លោក ​តឹក ទត់ ​អាយុ៥៨​ឆ្នាំ ​កើត​នៅ​ភូមិ​​នគរ​ក្រៅ ​សង្កាត់​គោក​ចក ​ក្រុង​សៀមរាប​ កំពុង​​បន្ត​រស់​នៅ​ក្នុង​ទឹក​ដី​នៃ​ភូមិ​កំណើត​របស់​គាត់រហូត​មក​ដល់​សព្វ​ថ្ងៃ​​​។​​
បច្ចុប្បន្ន​​គាត់​ជា​អ្នក​ឆ្លាក់​ក្បាច់​​​នៅ​ប្រាសាទ​ជម ជាប្រាសាទមួយក្នុងក្រុមប្រាសាទព្រះពិធូរ មានទីតាំងស្ថិតនៅក្នុងក្រុងអង្គរធំ ដែល​ចម្លាក់ក្បាច់មួយចំនួនមានការខូចខាតទៅ​ហើយ ឱ្យ​លេច​ចេញ​ជា​រូប​រាង​សិល្បៈ​លើ​ថ្ម​ឡើង​វិញ​ ​ដើម្បី​រក្សា​មរតកដែល​បន្សល់​ទុក​​ពី​ដូនតា​ខ្មែរ​​ឱ្យ​បាន​គង់វង្ស​តទៅ​មុខ​ទៀត​។​

លោក ​តឹក ទត់ ​ឱ្យ​ដឹង​ថា គាត់​បាន​ធ្វើ​ការ​ជា​អ្នក​ឆ្លាក់​ក្បាច់​ចម្លាក់​នៅ​លើ​ថ្ម ​នៅ​តាម​ការ​ដ្ឋាន​ជួសជុល​ប្រាសាទ​បុរាណរយៈ​ពេល​ជាង​៣០​ឆ្នាំ​មក​ហើយ​។​
លោក ​បាន​ចូល​ធ្វើការ​ជា​អ្នក​ជួសជុល​ប្រាសាទ​បុរាណ ​ដំបូង​ជាមួយក្រុមការងារនៃ​រដ្ឋាភិបាល​ជប៉ុន​សម្រាប់ការអភិរក្សអង្គរ Japanese Government Team for Safeguarding Angkor (J​​S​A) ប្រទេសជប៉ុន ​កាល​ពី​ឆ្នាំ​១៩៩០។ ​ចាប់​តាំង​ពី​ពេល​នោះ​មក ​លោក ​បាន​ចាប់​យក​ជំនាញ​ជា​អ្នក​ឆ្លាក់​ក្បាច់​ចម្លាក់​លើ​ថ្ម​​នៅ​​តាម​ប្រាសាទ​បុរាណ ​នៅ​ត្រង់​កន្លែងណា​ដែល​បាត់ ឬមើលមិនសូវច្បាស់ គឺឆ្លាក់ឱ្យ​ឃើញចម្លាក់ឡើងវិញទៅ​តាម​ទម្រង់​ដែល​ធ្លាប់​មាន​ពី​មុន។​

លោក​ ទឹក ទត់ ​បាន​រៀន​សូត្រ​​ផ្នែក​អក្សរ​សាស្រ្ត​ខ្មែរ ​បាន​ត្រឹម​ថ្នាក់​ទី​៤​បឋម​សិក្សា​ប៉ុណ្ណោះ ​ក៏​ប៉ុន្តែ ក្នុង​រយៈ​ពេល​ជាង​៣០​ឆ្នាំ​មក​នេះ លោក​មាន​ស្នាដៃ​ជួស​ជុល​ប្រាសាទ​បុរាណ​ជា​ច្រើន​​ដូច​ជា បណ្ណាល័យ​នៅ​ប្រាសាទ​បាយ័ន ​ ​បណ្ណាល័យ​របស់​ប្រាសាទ​អង្គរ​វត្ត ប្រាសាទ​នាង​១២ ប្រាសាទ​ចៅសាយ​ទេវ​តា​ ប្រាសាទ​តាព្រហ្ម ​និង​ប្រាសាទ​តុប​ជាដើម។ ស្នា​ដៃ​ចម្លាក់​លើ​ថ្មរបស់​លោក ​ក៏​បាន​បន្សល់​ទុក​​នៅ​តាម​ផ្ទាំង​ថ្ម​នៃ​ប្រាសាទ​ទាំង​នោះ​ដែរ​។ ​ចម្លាក់​លើ​ថ្មប្រាសាទ ​ដែល​ជា​ស្នាដៃ​របស់​គាត់ ​គឺ​មាន​ដូច​ជា ក្បាច់​ត្របក​ឈូក ​​ក្បាច់​ផ្កាផ្ញី ​ក្បាច់​រាហ៊ូ ​រូប​អប្សរា ​និង​រូប​សត្វ​មួយ​ចំនួន​​ទៀត​។​​
លោក ​តឹក ទត់ ​ធ្លាប់​បាន​ទទួល​ការ​បណ្តុះបណ្តាលទ្រឹស្ដី​​ផ្នែក​​​ចម្លាក់​ថ្ម​ពី​ក្រុមការងារនៃ​រដ្ឋាភិបាល​ជប៉ុន​សម្រាប់ការអភិរក្សអង្គរ (JSA) ​ហើយ​​ទទួល​បាន​ការអនុវត្តន៍​ផ្ទាល់​ពី​គ្រូ​ខ្មែរ ​នៅ​តាម​ការដ្ឋាន​ជួស​ជុល​ប្រាសាទ​នានា​ជា​ច្រើន​ឆ្នាំ។

លោក ​ស្រី នឿង ​ភីរ៉ា ​បុគ្គលិក​បច្ចេកទេស​ខាង​ជួសជុល​ថ្ម​របស់​អាជ្ញាធរ​ជាតិ​អប្សរា ​ដែល​សហ​ការ​ជាមួយទីភ្នាក់ងារបេតិកភណ្ឌកូរ៉េ ​Korea Heritage Agency (KHA) ទទួល​ស្គាល់​ថា ស្នាដៃ​ចម្លាក់​លើ​ថ្មរបស់​លោក ​តឹក ទត់ ​គឺ​ល្អ ​ដែល​ទទួល​បាន​ការ​កោត​សរសើ​រពី​អ្នក​ជំនាញ​អន្តរជាតិ និង​អាជ្ញាធរ​ជាតិ​អប្សរា។​

លោក ​តឹក ទត់ ​​​មាន​កូន​ទាំង​អស់​ចំនួន​៥​នាក់ ​ហើយ​ក្នុង​ចំណោម​កូន​ទាំង​៥​នាក់​នោះ ​គឺ​កូន​ប្រុស​របស់​គាត់​២​នាក់ ​មាន​និស្ស័យ​ខាង​ចម្លាក់​ដូច​រូប​គាត់​ដែរ។ ​បច្ចុប្បន្ន ថ្វី​ត្បិត​​តែ​កូន​ប្រុស​របស់​គាត់​២​នាក់ ​ដែល​ចេះ​ជំនាញ​ខាង​ឆ្លាក់​ក្បាច់ និង​រូប​នៅ​លើ​ថ្ម​ក្តី ​ក៏​ពួក​គេ​មិន​បាន​ចូល​ធ្វើ​ការងារ​ជា​អ្នក​ជួសជុល​ប្រាសាទ​ទេ ​គឹ​ធ្វើ​ការងារ​ជា​ជាង​ចម្លាក់​ឱ្យ​ក្រុមហ៊ុន​ឯកជន។​

លោក​ តឹក ទត់ ​ដែល​មាន​អាយុ​ជិត​៦០​ឆ្នាំ​ទៅ​ហើយ ​ហាក់​ដឹង​​ថា​ វ័យ​របស់​លោក​កាន់​តែ​ចាស់​ហើយ ពេល​វេលា ​ដែល​ផ្ដល់​ឱ្យ​រូប​លោកចូល​រួម​ក្នុង​ការ​ងារ​ជួសជុល​ប្រាសាទ​បុរាណ ​នឹង​មិន​មាន​ច្រើន​​​ទៀត​ឡើយ​​។​
លោក​បាន​ផ្ដាំ​ផ្ញើ​ថា ប្រសិន​បើ​បាត់​រូប​លោកពី​លើ​ផែន​ដី​នេះ​ទៅ ​សូម​កូន​ខ្មែរ​ដែល​បាន​មក​ទស្សនា​​ប្រាសាទ​បុរាណ ​ហើយ​ឃើញ​ចម្លាក់​ដែល​បាន​ចារ​ទុក​ថ្មីៗ ​នៅ​តាម​ប្រាសាទ​ គឺ​សូម​ឱ្យ​គ្រប់​គ្នា​រម្លឹកដល់​ឈ្មោះរបស់​លោក​ផង។ ​បន្ថែម​លើ​នេះ ​លោក​ ក៏​អំពាវនាវ​ឱ្យ​កូន​ខ្មែរ ត្រូវ​តែ​រួម​គ្នា​ជួយ​ថែរក្សា​សិល្បៈ ​ដ៏​មាន​តម្លៃ​របស់​ដូនតា​ខ្មែរ ​ព្រម​ទាំង​ខំ​រៀន​សូត្រ​អំពី​ក្បួន​ឆ្លាក់​ថ្ម​ទាំង​នេះ ​ដើម្បី​ធ្វើ​ជា​អ្នក​បន្តវេន​ទៅ​ជំនាន់​ក្រោយ​ កុំ​ឱ្យ​បាត់​បង់មរតកសិល្បៈ​ដ៏​មាន​តម្លៃ​ដែល​មិន​អាច​កាត់​ថ្លៃ​បាន​នេះ​​៕

អត្ថបទ៖ ឆាយ ផាន់នី
រូបភាព៖ ស៊ិន ប្រណី,លោក ​ស្រី នឿង ​ភីរ៉ា

Mr. Tek Tot, 58, a lifelong resident of Nokor Krao Village in Sangkat Kokchak, Siem Reap City, continues to dedicate his life to preserving Cambodia’s cultural heritage. He currently works as a stone carver at Prasat Chorm, one of the Preah Pithu Temples in Angkor Thom, where damaged carvings are carefully restored to safeguard the legacy of the ancestors for future generations.

Mr. Tek Tot has been a stone carver for more than 30 years. He began his career in 1990 with the Japanese Government Team for Safeguarding Angkor (JSA). Since then, he has mastered the art of carving stone in ancient temples, reviving lost or faded patterns and figures with remarkable precision.

Although he only studied Khmer literature up to the fourth grade in primary school, his practical experience and dedication have enabled him to contribute to the restoration of many temples, including the Bayon Library, Angkor Wat Library, Suor Proat Temples, Chau Say Tevoda, Ta Prohm, and Top Temple. His work—lotus motifs, floral designs, Apsara figures, and animal carvings—remains on the stone slabs of these historic sites.

Mr. Tek Tot received formal training in stone carving theory from JSA, along with years of hands-on practice guided by Khmer masters at restoration sites. His skill has earned praise from both international experts and the APSARA National Authority. Ms. Nueng Phira, a technical staff member of APSARA’s stone restoration team working in cooperation with the Korea Heritage Agency (KHA), commended his work for its beauty and precision.

A father of five, Mr. Tek Tot has passed his talent on to his children—two of his sons are also skilled stone carvers. While they have not yet joined the temple restoration efforts, they currently work as sculptors in the private sector.

Now approaching 60, Mr. Tek Tot is aware that his time to contribute directly to temple restoration is limited. Reflecting on his life’s work, he expressed a heartfelt wish: that future generations of Cambodians who visit the ancient temples and see the restored carvings will remember his name. He also called upon young Cambodians to learn and preserve the ancient techniques of stone carving, ensuring that this priceless artistic heritage continues for generations to come.

Article by Chhay Phanny
Photos by Sin Broney
Translation by Net Phirun

Share:

Facebook
Twitter
Pinterest
LinkedIn